Filmer

FILMANMELDELSE; Sjokkerende? Jada, hvis du holder øynene åpne

Tom Green, programlederen for en spøkedrevet MTV-serie, er en kjenner av sjokk, og hans første spillefilm leverer massevis av nesten usynlige bruttospill. Men hvis denne storøyde, stammende doofusen er en aggressiv provokatør, er han også, om han liker det eller ikke (og mange vil ikke), en artist. 'Freddy Got Fingered' er mindre en film enn en serie med ubeskrivelig sløyfe, forseggjorte hendelser i konseptuell kunststil som på en gang er strenge og kaotiske, idiotiske og strålende.

FILM; En Warholian finner et nytt tyngdepunkt

Daniel Zalewski-artikkel om Brigid Berlin, emnet for Vincent og Shelly Dunn Fremonts dokumentarfilm Pie in the Sky: The Brigid Berlin Story; Berlin, som var stjernen i Andy Warhol-filmene på 1960-tallet, kommenterer; bilde (M)

FILM; Gjør 'Lear' til en 'overlevende' i ørkenen

Karen Durbin artikkel om og intervju med Kristian Levring, regissør av filmen The King Is Alive; bilde (M)

FILM; Nabokov vil ikke bli spikret

Peter Kobel artikkel om

MUSIKK; Tar filmmusikk på alvor, enten du liker det eller ikke

American Composers Orchestra vil presentere 'Hollywood'-konsert i Carnegie Hall som kulminerer to ukers serie med små konserter og filmvisninger; orkesterets varme omfavnelse av Hollywood kan være villedende tegn på tø i langvarig kald krig mellom musikalske kulturer på øst- og vestkysten; tegning; bilde (M)

FILMANMELDELSE; 4500 flere sekunder for Warhol Star

Blant de rare og ekshibisjonistene som samlet seg rundt Andy Warhol på 1960- og 70-tallet, var kanskje den skumleste Brigid Berlin, en lubben, motorisk opprører fra en familie i New York City som likte måten hennes 'underjordiske' kjendis gjorde hennes riktige konservative foreldre i flaue. . Denne fascinerende, men noe frastøtende dokumentaren kontrasterer gjentatte ganger intervjuer med Ms. Berlin filmet for to år siden da hun fylte 60 med utdrag fra de for det meste svart-hvite Warhol-filmene der hun utstrålte den aggressive voldsomheten til en B-film fengselsmatrone.

Shoestring Film Fest, Searching For Angels

Film Fest New Haven, Connecticuts største, men kanskje minst kostbare filmfestival, er arbeidet til alle frivillige ansatte ledet av Nina Adams, Katherine Cole og Cindy Glynn; bilde (M)

DANSE ANMELDELSE; En sløv illusjonist som gjør gamle triks nye

Anna Kisselgoff anmelder opptreden av Compagnie DCA og Philippe Decoufle av 'Shazam'!, dansestykke med blandet media koreografert av Decoufle, ved Brooklyn Academy of Music; bilder (M)

FILMANMELDELSE; All sensibiliteten som penger kan kjøpes

Denne omhyggelige, staselige Merchant Ivory-skjermoversettelsen av Henry James sin store roman fra 1904 understreker bokens uhyggelig ambivalente visjon om det fremvoksende amerikanske århundret. Hvis de psykologiske forviklingene i James sine indre monologer ikke fullt ut kan oversettes til dialog uten at det høres litt ut som en såpeopera, formidler historien om to pars sammenvevde hemmeligheter og løgner, som ødelegger harmonien deres, en sørgmodig følelse av tap.

FILMANMELDELSE; Krasj! Kvinner! Men, hei, hva er under panseret?

Tittelen på denne overdrevne autoracende macho-såpeoperaen er ganske treffende: du vil bli drevet til kanten av tålmodigheten din, drevet til å lure på hva filmskaperne trodde de gjorde, og til slutt kjørt til billettkontoret for å kreve pengene tilbake . Filmen er en grufull haug av sportsfilmklisjeer, usammenhengende actionsekvenser og latterlige plott. Dens desperate bruken av sportscasters voiceovers for å forklare hva som skjer på skjermen er rivende, men den gir i det minste litt lettelse fra de grandiose, uforståelige talene som utgjør det meste av Sylvester Stallones manus.

FILMANMELDELSE; Done Them Wrong: A Bad Babe for a Good Time

En bartender (Matt Dillon), en advokat (Paul Reiser) og en detektiv (John Goodman) har alle uheldige kjærlighetshistorier om Jewel (Liv Tyler), en oppkjøpende manipulator som kommer inn i livene deres og bringer med seg hauger av bittersøt romantikk. Den mørke komedien er en kilometer bred og en tomme dyp, eksistensialisme fra magasinet Mad, noe som gjør vitsene for åpenbare. ?? Elvis Mitchell

FILMANMELDELSE; Hvis utroskapssporten hadde et All-Star-spill, så ville dette vært det

Denne underholdende, men håpløst usammenhengende skrueball-komedien om moderne ekteskap starter som et forsøk på å være en East Coast 'Shampoo' med en dash Woody Allen, men går snart over i kaotisk fri-for-alle-farse. Hvis det ikke er kjedelig, stemmer det ikke. Prestasjonene til en fantastisk rollebesetning er håndverksmessige, men filmens sensibilitet virker endelig utdatert. De morsomste øyeblikkene tilhører Marian Seldes i en kastrolle som den hovmodige, uanstendige kona til en høyrevridd våpennøtt, spilt av Charlton Heston.

FILMANMELDELSE; Just Keep Truckin' On: The Dead's Deadheads

Elvis Mitchell anmelder The End of the Road, film av Brent Meeske; bilde (M)

FILMANMELDELSE; Trådfulle romantiske forestillinger

En kompakt antologi med fire kortfilmer om homofile menn i ulike stadier av livssyklusen. Filmene, ujevne i visuell og dramatisk kvalitet, er utvilsomt oppriktige i deres forsøk på å undersøke de seksuelle og psykologiske nyansene i en rekke forhold fra ungdomsår til alderdom. ?? A.O. Scott